Min själ känner inget pass

Jag föddes för att vandra i frihet på jorden

Min själ känner inget pass

inget namn

eller personnummer

Min själ räknar med sig själ(v)

och andra själar

Känner att själva meningen med livet?

Hmmm…

ja, själ va meningen med livet

 

Min själ känner inte betyg, ansökningspapper, kölappar, upphållstillstånd och bonuspoäng

Min själ känner

Känner sol, vind och vatten på sin hud

därigenom talar vi med varandra, jag och Gud

Min själ känner hjärtslag, svett och kramar

tungor och kyssar

Min själ känner närhet och distans

i olika former

fotsteg i olika, egenvald takt

och ögon fulla av gudomlig prakt

 

Jag föddes för att vandra i frihet

Min själ känner handen som håller passet

vet att vi leker nationsgränser just nu

men också att handen som tar emot passet och granskar det

är lika varm som min

Och när vi rör vid varandra

då händer det

Händer

Vi är alla människor

med eller utan skor

 

Dagsdikt 16.8.2016

Eventuellt inspirerad efter att igår kväll ha mött unga uzbekiska Zadak utanför mitt hus, nyanländ flykting tror jag. Kvällen innan hade jag hängt på gungan och sjungit, han hade kommit och smyglyssnat bredvid medan han talade i telefon. Nu satt han på gungan. Jag slog mig ner och åt min nattamat bredvid och vi talade det vi kunde ihop i ord, resten i vänskaplig tystnad. Sedan blåste vi såpbubblor ihop. Han räknade på sin nybörjarsvenska hur många det blev varje gång. Bästa SFI stunden! Vi skrattade och hade kul åt dem – de som svävade ner mot marken och spräcktes och vi hejade vilt på dem som fick fart och försvann upp i skyn tills vi inte såg dem längre. Flyg i frihet! ropade jag efter dem. Ett sant möte i nuet. Varje ögonblick är heligt, tänkte jag. Jag ser fram emot att möta mina grannar och mänskligheten så enkelt framöver. Vi kramades och jag gick in och la mig.

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

