Vakna: ingrediens mod

Att vakna
Är att se sig själv i ögonen
Och se alla masker man bär
Att ta av sig dem en efter en
Eller flera på samma gång
Att se sanningen i vitögat
Och se att det är man själv
Att själva inför sig själv
Skönheten som finns bakom allt
Potemkinkulisserna som rämnar
Nu är smärtan och glädjen här
Energin är så stor
Känns som ett kärnkraftsverk
Som går i tusen bitar
För urkraften som ligger bakom allt
Som tar över
Nej
En mask åker på
Inte vågar väl jag?
Inte ska väl jag?
Två
Snart är jag fången i maskerna igen
Om jag inte passar mig
En säger till mig att somna igen
Sov lite till
Världen är inte redo än för din nakna sanning

Ibland tar det tid att vakna upp helt
Mänskligheten morgnar sig
Men vet att det är oundvikligt
Dags att stiga upp nu

Morgondikt 19.5.2016

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

