Jag är scen

Jag är sen

Jag är redan trettiotre

och då är man passé

sjöng en man

Men kvinnor kastar klockor

när de går hem till evigheten

Alltså är allt perfekt

Men jag är ändå scen

Scen

Jag är mitt eget skådespel

min egen regissör

kostymör

Min egen strålkastare

Jag är min egen fallucka som öppnas ibland

när min roll vill dö

och jag är ljudmaskinen bakom kulissen som ger en bild av tö

jag är sufflören som viskar

och städpersonalen som diskar

och jag är den som spelar roll!

Jag är scen

Jag är faktiskt teatern

där allting sker

Jag är marknadsföringsavdelningen

Kom och se mig!

och den som målar fasaden

Sprickfritt eller med blommande rosor

Jag är den som släpper in vid entrén

och jag är hela publiken

som skådar det skådespel

jag för dagen sätter upp

spelar upp

för mig själv

i mig själv

Jag är scen

Och ju mer jag ser att jag är teaterscenen

desto mer kärlek känner jag för allt

som pågår under strålkastarna

och jag ser humorn i det som sker

Allt det jag framkallar i rummet

mörkrummet

Jag sa väl att jag är fotograf med?

Jag ser barnet lekfullt röra sig på scen

och duktiga flickan som vill prestera

jag ser horan som söker kärlek

och sjöjungfrun som sprider värme med sitt skratt

och jag ser domaren som sätter sig över allt

jag ser offret instängd i sin bur

och den kloka vilda häxan genomskåda allt utom sig själv

jag ser gudinnan som andas för sanningen

och jag ser älvan som flyger ovan allt

Jag ser allt

Jag är scen

Och jag ser vad som händer när ingen publik kommer

Hur duktiga flickan börjar gråta

offret skrika tyst på golvet

häxan skrattar vilt

horan klär av sig naken i desperation

domaren le i mjugg

men barnet dansar ändå mjukt på scen

sjöjungfrun leker med energin i sitt röst

gudinnan andas från sitt bröst

och älvan ler från evigheten

För hon vet att publiken bara har gömt sig i sig själv en stund

Ty allt är en gudomlig komedi

ett rollspel i travesti

Jag är scen

Dagsdikt 6.4.2016

1 kommentar

Filed under Livstankar

One response to “Jag är scen

Kommentera

