Prinsessan på (hj)ärtan

Är jag prinsessan på ärtan

när jag har svårt att ta smärtan?

När mitt hjärta brister ut i sorg

för all den kärlek det stängt inne

i så många år

Får man göra så?

Får kvinna göra så?

För någon människa förtrycka sig så?

Jag går till tryckeriet och ber dem trycka mina ord

men de ber dem plantera dem i jord

Bokstäver på papper gror och växer inte

Eller?

Kan jag skapa nya världar med ljud?

Kan jag formulera nya perspektiv med krumelurer?

Kan jag ta nya kliv på …?

Kan jag uttrycka mig utan att påtrycka mig?

Jag vill inte ge någon mitt lidande

men däremot dela min livskraft

Känna den saft som rinner igenom oss alla

Jag vill inte fly från smärtan

men inte gömma mig i den heller

frossa

Ibland när lugnet sänker sig inom mig

undrar jag desperat

var smärtan är

Jag kan väl inte leva utan den?

Jag kan väl inte leva över den?

(Över) – leva smärtan

Leva

Är jag prinsessan på ärtan

eller prinsessan med bultande hjärtan?

 

Dagdikt 5.4.2016

 

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

