Ändra världen, förlåt världsbilden

När jag säger att jag vill ändra världen
menar jag ju min världsbild
eftersom det att allt jag vet om världen
de fragment av information jag har
som tillsammans skapar min inre bild av världen
Jag vill ändra min världsbild
Huh vad skönt! 
Det går ju faktiskt!
Att ändra världen låter tufft
så stor som den är
men att ändra min världsbild!
Och jag kan ändra den fort
om jag vill
Det kommer kanske skaka om mig
som en inre jordbävning
eller revolution
Den gör ont ibland när världsbilder faller
och kanske är det så befriande skönt
så jag skriker av frihet och glädje
eller bara suckar och ler tyst av lätthet
Varje världsomvandling är unik

Samhället ändras inte när världen ändras
Det är trots allt svårt att flytta på berg, hav och städer
Samhället ändras när våra världsbilder ändras
Då faller resten på plats som dominobrickor
Men den första biten fäller vi inom oss själva

Och ju mer min världsbild omvandlas
desto mer ser jag världens skönhet
jag inser att smärtan och ondskan och girigheten
inte sitter i världen
i luften, marken eller vattnet
inte ens i våra smarta telefoner
eller verkliga eller digitala plåster och ambulanser
Det sitter i oss
i våra världsbilder
Och när vi ser igenom de smärtsamma illusioner
och upplevelser vi kommit att tro på
då står världen redo att älska oss
med den fulla kraft
den alltid har haft redo för oss
Vi har bara stängt in oss i världsbilder som gjort så ont

Och när min världsbild ändras
ändras hela min värld
för det är där jag levt
och plötsligt inser jag att jag kan skapa den värld jag vill
eftersom jag kan skapa vilken världsbild jag vill
Och plötsligt står drömmarna och knackar på dörren
och frågar om jag inte ska förverkliga dem nu
tro på dem
och en hejdundrande resa börjar
jag tror inte den kommer att sluta i detta liv

Dagsdikt 30.3.2016

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

