En uppdämd fors

Jag är en uppdämd fors

Jag är ett flöde som blivit hållet tillbaka

Jag är en enorm vattensamling

som kan spola bort stort och smått när den släpps fri

Jag väntar bara på att fördämningarna ska släppa(s)

men räds också vad som kommer ske

Vågar jag?

Kommer folk omkring mig att drunkna?

Tänk om de inte kan simma i vattenmängderna?

Men valet är inte längre mitt

Vattnet tillhör inte mig

Jag råkar bara vara en fors

uppdämd av social anpassning och rädsla

En kontrollerad natur

det är jag

som längtar efter frihet

Riktig frihet

Jag är kanalen för dropparna som vill till havet

Låt dem flöda fritt nu

 

Dag för dag släpper jag ut mer vatten

Till slut flödar allt fritt

bortom ditt och mitt

då sitter jag vid forsen

och ser dig rinna förbi

 

Droppar i havet

det kommer vi alltid att förbli

 

Morgondikt 27.3.2016

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

