Jag hatar alla som inte älskar sig själva

Jag hatar alla

som inte älskar sig själva

eftersom jag bara är en spegelbild

av dem själva

 

Jag hatar dem

för att de ska känna kärnan i sig

och förstå att de känner sig orättvist behandlade

Att de inte är värda bara mitt hat utan något annat

Något skönare

typ kärlek

 

Jag hatar dem

för att de ska vakna

och säga att de inte vill ha en sådan spegelbild

för att de ser att jag är dem

och ingen av oss mår bra av hatbilden

(Det blir ju svårt att få respekt av någon som man inte ser som sin jämlike

och är det något vi vill ha så är det ju respekt av våra medmänniskor)

 

Och jag hatar dem

som älskar att jag trampar på dem

för de gör det svårt för mig att ha jämlika personer vid min sida

och det vill jag ju ha

 

Jag slåss för att du ska fatta vem jag är

Vakna nu! Fattar du inte vem du är? Vem jag är?

Din spegelbild!

Jag orkar inte stå här och offra våra liv i evighet

Kom!

stig upp nu

för i helvete

och för i himmelen

Du föddes inte på jorden för att vara ett offer

Tro mig

Det var inte livets plan

Du behöver offra din offerroll

om du ska in i evigheten igen!

Fattar du?

Du behöver bränna igenom alla dina konstiga roller

av offer eller kontroll

om du ska spela med i livet

Ska du kontrollera allt har du inget liv kvar snart

Vi är här nu

Vi väntar på dig!

Hedra inte ditt pansar

men det som finns innanför det

Vi slåss för att du ska känna det

Vi är kärlekens budbärare som knackar på

för att du ska förstå vem du är

 

Jag älskar alla som inte hatar sig själva

Då kan jag gå i frid

bredvid

då behöver jag inte vara en vild spegelbild

för att påminna dem om deras kärna

 

 

Dagsdikt 26.3.2016

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

