Vi gör så gott vi kan varenda sekund

Duger vi som vi är? Är något oförlåtligt? Ibland funderar jag över det. När jag tänker på allt jag velat göra i mitt liv, men inte vågat eller orkat göra. När jag ser människor begå brott, både mot sig själva, varandra och nu hela vår civilisation mot naturen. Kan vi förlåta oss själva? Bär vi en skuld? Kunde vi gjort bättre?

När jag landar i dessa frågeställningar är det skönt att stiga till ett högre medvetande och inse att precis alla människor hela tiden gör så gott de kan just då. Hade vi kunnat göra annorlunda, om vi vetat eller vågat mer? Kanske. Men utifrån det vi visste, trodde och kände just precis då, så gjorde vi så gott vi kunde. Till och med dem som krigar gör det för att de tror att världen blir lite bättre då. Det finns ingen aktivitet som inte har en orsak, en orsak som i botten handlar om vårt välmående. Före eller efteråt kanske vi ser saker i ett annat perspektiv, och ser hur rädslan till exempel styrt oss. Men just då – just nu – gör vi alla precis så gott vi kan.

Det är en enorm förlåtelse att inse detta. Vi gör så gott vi kan. Då faller till slut alla omdömen och fördömanden och det blir lättare att leva. Många tårar kommer ofta på vägen, tårar av rening, förlåtelse och nåd, livets nåd.

Att programmera om hjärnan som lärt sig att tänka i rätt och fel och skuld, tar ett tag. Men underbart är det. Väl värt varenda ögonblick av medvetenhet. Vi människor är trots allt bara medvetenhet. När vi inser detta kan vi släppa taget om våra historier och våga leva fullt ut i nuet. Det är mitt mål.

Och det är helt förlåtligt att det inte går på en dag att befria sig från allt. Så snabbt skulle nog hjärnan ha svårt att hantera den nya friheten och kraften. Även världens mest flexibla sak, medvetandet, kan behöva tid för att inse mer av sin kraft och om livets oändlighet.

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

