Rening ger ny plats och magi

Idag var jag Pippi, Alice i underlandet, Ruths hushållsnära tjänster och heltidsanställd på Människa AB – denna fantastiska arbetsplats jag själv skapat. En dag av magi.
Jag började med en timme Vipassana meditation, denna livets bästa gåva jag fått för att må bra i mitt medvetande. Rekommenderas varmast. Sedan frukost och improvisation, därefter sångövning, storstädning och skura golv. Konst och rening på samma gång, underbart! Vilken glädje att skura rent i hörnen bakom stereon och skivspelaren! Och mitt i allt inser jag att allt i världen är kärlek, även bakom gnabb, bråk och t.o.m. krig finns bara samma längtan och kraft. Och jag gråter av glädje och lättnad. Mitt prestationsjag kan släppa lite, ty kärlek kan inte presteras. Bara släppas fram.
Trots regnet kallade sedan kroppen på sin frihet: ut i gräset och på Järva, kuta runt som en galning. Stanna i mina älskade skogsgläntor och sjunga och ropa ur min glädje och kärlek till naturen och skogen. De behöver det, stående som en tuva mitt i civilisationens buller! Och sådan fri kärlek den har skogen, vi älskar varandra utan krav Den frihet jag kände mig när jag efter en god stund gående, talade, sjungande och springande la mig på marken var enorm. Jag kände hur fri jag är, under mina samhällsroller och idéer om hur jag borde bete mig. Så när jag lämnade skogen och gick tillbaks mot Kista kom protesten: jag vill inte in i det där igen! Inte in i samhällets stress och trubbel! Och såinsikten: jag vill inte in i ett mindset som jag själv har. Men så fort jag kan se det finns valet: jag kan välja ett annat mindset.


Så efter dusch och mat for jag med glädje och dansade loss på kontaktimprovisationen. Denna underbara dansform! Frihet i rörelse och uttryck med både unga och äldre vänner. Efter fikat vandrade vi loss på stan och vi var som en cirkus av lek och poesi och rörelse. En vän dök upp och började fotografera oss, attraktionslagen! Vi sjöng, lekte och hängde i tunnelbanans stänger. Fantastiskt att göra det ihop, brukar ju göra det ensam. Jag kände mig som Pippi med lilla vännen som liten variant. Sedan improviserad Shakespeare på Stockholmsimprovisationsteater, härligt se vänner lysa!


Kvällen avslutas med att jag hämtar mattor att kunna leka på hemma hos en vän. Vi leker ursprunglig lek ihop och som vanligt är det magi, går på djupet i nervsystemet och läker. Vi talar om framtidens skola vi vill skapa. Jag tar fram artikeln i Metro jag hittat samma morron vid storstädningen från april: Om hur fattiga skolor i New York börjat med odling och hur engagerade eleverna är, hur färre hamnar i gäng och hur de äter nyttigare mat. ”Det händer något magiskt med barn när de lär sig att vårda det som växer.”  Läraren Stephen Ritz. Och vi sitter i soffan och ser framför oss en helt annan skola, en där gårdarna och människorna grönskar och blommor. Livet sjuder som det är menat att göra!


Och på bussen hem är det samma busschaufför som när jag åkte dit. Då sa att han gillade min tjecka attityd att hälsa på honom. Vi talar och skojar. Han undrar hur jag blev såhär. Jag säger att ju mer jag är mig själv är jag som Pippi och då blir livet som för Alice i underlandet, magiskt. ”Jag vet var Pippis sockerdricketräd ligger” säger han då på klingande gotländska. Vi snackar om att skapa något magiskt ihop, en modern Pippi livetur genom Sverige kanske? Hittande allt det goda 🙂


Jag sätter mig på tuben hem till skattkammaren i Kista och vet sy veckan som följer kommer fortsätta vara magisk. Nu är det glädje och harmoni som gäller. Vi är levande ljuskorn. Och livet vill ser oss alla blomma.

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

