Duger, du ger som du är

Det är skönt att sätta ord på något, sedan släpper det ibland. Jag har ibland mina tvivel om vad jag ska göra i mitt liv, vad jag vill av mina dagar på jorden. Tvekan. Men ikväll kom en sång igen ur mig, gående på gatan. Raderna lät så här:

Duger, duger som du är

Du ger, du ger som du är

Jag ger som jag är

Det är så oerhört vackert att se hur språket innehåller massa sanningar, dolda bakom de första uppenbara intrycken, bara man separerar lite på stavelserna! Som senaste raden från meditationskursen (vipassana):

Purify, pure if I let go!

Paul R. Fleischman – meditationslärare, psykiater och poet, skriver att poeten är den som har förmågan att få kontakt med den universella språk, varav våra språk bara är dialekter. Han säger det på ett mer poetiskt sätt såklart i sin bok fantastiska You can never speak up too often for the love of all things.

Att aldrig ha lärt mig finska flytande trots att jag växte upp i Åbo, har varit som en hämsko kring mig och mitt självförtroende sedan jag var barn. Att vara en så utåtriktad och kommunikativ person och inte kunna tala med sina grannar på 12 år är rent ut sagt sjukt. En djup rädsla och ilska, i formen av ett trauma, kan bara förklara hur så kunde ske. Och bakom det finns idag en stor sorg. Men jag är fri idag att välja var jag bor, hur jag lever. Och jag duger, duger som jag är – som universum sa till mig ikväll. Och jag vill dela det jag kan med världen.

Så jag landar igen i mig själv och nu skriver jag det här på bloggen så rätt officiellt: I år ska jag skapa föreställningen JAG ÄR S(C)EN om att landa i sig själv, hjärtligt och humoristiskt berätta om min resa till den jag är idag, via invandrarskap, utanförskap, kärlek, passion, rädslor, kropp, tanke, längtan, sökande i den yttre och inre världen efter mening. Att alltid vetat att man vill stå på scen och dela energi och glädje, men tagit många omvändor. Jag hoppas att det kan bli en föreställning som inger hopp för folk, kanske speciellt unga tjejer, att få dem att förstå att de är helt perfekta som de är. En föreställning med snack, dikter, spoken word, monolog, dialog(?), musik och förhoppningsvis dans och sång också. Vad jag längtar efter att dansa och sjunga på scen, spexa! Inte bara orda. Och se om jag vågar, inkludera elementet improvisation….. där kan vad som helst ske med publikens hjälp. Få se vilken scen jag kan uppträda på!

Och på engelska skapa föreställningen VAGA BOND – A traveller through time and space – om att vara en jordbo ett tag, en resenär i tid och rum, besöka kulturer och livsstilar och intryck, uttryck och avtryck. Att vara och dricka sin livs-spirit. Att klä sig i sin andedräkt och förstå att vi är fragment av ett universum så enormt mycket större än vi anar. Men också att vi är så mycket större än vi anar, bara vi tillåter oss. Time to raise up humanity – we came here to be a human race, not run a human race. En föreställning för scen eller gata med livsfilosofiska och spirituella aspekter. Pure. Pure if I let it go, and come, back to me. I feel it in my back, it straightens up now. My view gets clearer.

Ikväll såg jag Bruno K. Öijer på stora scen på Dramaten. Han var som en rockpoet, ensam i röken på scen, klädd i svart. Starkt uttryck har han och men jag måste säga att jag ibland imponeras mer på SM i poetry slam. Damm vad folk kan leverera ibland, och med mer hjärta upplever jag! Han var ju först i Sverige med det han gör, men idag finns det många. Vackert så, att den levande ordkonsten sprids! För ord är magi, som kan användas svart eller vitt. Och är det något världen behöver idag, så är det sanningsord som fungerar som vit magi så illusionerna kan falla, i våra medvetanden, så att vi kan förändra våra liv, samhällssystemen och livsbetingelserna här på jorden till att bli vad de kan vara: en härlig, givmild, generös, varm, hållbar plats att leva på utan konkurrens i kärlek.

Punkt.

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

