Inre självständighet firas med fria ord – Finn (hem)landet inom oss

Imorgon firas att Finland är ett självständigt land. Vackert så. Förtryck, nej tack.

Hur ofta firar vi att vi är självständiga människor – om vi är det? Och vad innebär det då?

Dessa frågor har jag rådbråkat hela mitt liv, om att kunna stå fri men samtidigt höra till. Att HÖRA TILL. Att höra hemma i vibrationer omkring en. Om höra hemmet inom sig, att hemlanda. Landa i sig själv, mellan drömmarna och verkligheten.

Jag har sedan barnsben känt mig som både invandrare och utvandrare, ett gränslöst östersjöbarn mellan Sverige och Finland, mellan en svensk majoritet och en finlandssvensk minoritet. Och försökt att hitta det mänskliga mellan konsumtionsfönstrens ytliga förslag om vad livet handlar om. Om att särskilja riktiga kramar från socialt påtvingade. Om att hitta in i min egen ryggrad, även de stunder när jag sviker mig själv. Om att se igenom alla raster av filter om hur man ska bete sig som människa som omger mitt medvetande och gör att jag inte ser dess kärna tydligt ibland.

Om att inte fråga Att vara eller inte vara – levande, människa – utan fråga: HUR VARA?

Jag landar i en sak, naturlig. Avslappnad. Ärlig. Accepterande. Kärleksfull, mot mig och andra omkring mig. Där bor min självständighet.

Imorgon ska jag bjuda på denna resa på scen: föreställningen MÄNNISKA I TRANSIT tar upp dessa existentiella frågor på flera olika sätt. Humor och allvar, sång, dans, dikt och monolog. På Teater Bristol kl 17.

Vi firar självständighetsdagen i poesins tecken, först ut är kl 15 är Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är. Ett sång- och diktprogram utifrån Edith Södergrans texter, med Lotti Törnros och Kajsa Svensson.

Mer information här:

https://kulturbiljetter.se/evenemang/teater-bristol-firar-finlands-självständighetsdag-i-poesins-tecken-1769

Varmt välkomna till fria ord!

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

