Genom tystnad och acceptans föds sanning

Det gick över förväntan. I fredags inveg jag Säljerydsfestivalen i Småland med livspoesi och publiken gillade det! I en timme bjöd jag på underhållbara tjänster på ett magiskt loft i en lada – I spelled words and put a spell on them. För underhåll(ning), hållbarhet och med underbarhet i hjärtat. Presenterade dem för my little company Human Inc. och undrade om de ville göra joina mig ett tag där – share my company. They did. We shared. 

Och på kvällen for jag till Virserums musikdagar och bondade där med charmanta Marika Lagercrantz efter hennes framträdande i poesiladorna. Och efter ett tag visade det sig att vi båda har samma rötter: finlandssvenska mödrar och vi bytte strax till finlandssvenska. Och hon bara: Jag visste att det var något med dig! Ja, den finlandssvenska rättframheten är svår att dölja, även när man återinvandrat till Sverige sedan 13 år. 

Nu har jag och fantastiska fotograf Alexander Kenney planerat våra filminspelningar för poesivideon om några veckor. Om en timme kliver jag in i vipassanameditations tystnad igen. Dyker ner i min egen kropp och medvetande, förstår hur de samverkar, och arbeta med sinnesjämvikt för rening. 

Det ska bli spännande att spela in poesivideon efter tystnaden. Dikterna jag valt är några av dem som står mig närmast nu, som jag tror kommer att vara sanna för mig även när jag är 70 år. Tidlöshet passar efter tystnad. Om jorden, kärlek och tro på livet och universum. 

Spännande att se vad jag kommer skapa när jag kommer ut. För ju renare sinnet blir, desto större blir kornen av sanning. 

To be continued. Fortsättning följer. 

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

