Underhållbara tjänster i Artister för miljön

Ord är makt. Stor makt. Klasskillnader kan kallas lönespridning. Förtryck kan kallas undersökning. Giftig, besprutad frukt kan bara kallas frukt. Ord är makt. 

Som journalist vill en ofta belysa med ord, som poet vill jag befria med ord. Vrida och vända på dem och så vilka andra verkligheter de kan uppenbara. Att hitta på nya ord är en fantastisk del i detta – skapa nya idéer eller benämna existerande namnlösa fenomen. Ta oss till platser vi ännu inte känner och därmed kunna möta verkligheterna med öppna sinnen. Förra veckan hittade jag på ordet ”lyssningsfrihet” som ett komplement till yttrandefrihet, för OBS Magasin i P1 i en scenpoetisk krönika. 

Och nu har jag funnit min term för vad jag gör på scen och i workshops: jag bjuder på ”underhållbara” tjänster för människor – underbara, hållbara och underhållande tjänster i ord och handling, alltid med en grön touch och förkärlek för våra inre och yttre hälsa! Jag skriver och skapar alltmer utifrån tanken och känslan att dagens globala samhälle är i stor obalans, ekonomiskt, politiskt, socialt, spirituellt och emotionellt. Vi har materiellt nått hästlängder före vår sociala och spirituella utveckling. Vi förtrycker natur, djur och människor i enorm skala och kallar det utveckling – det är inveckling. Vi har skapat livsstilar som är fjärran från det vi är gjorda för, socialt eller fysiskt. Majoriteten av det som säljs i en vanlig mataffär är nästan skadligt för kroppen. Utmanande! 

Så jag skriver och berättar på scen utifrån de utvecklingsvägar jag känner och ser – om allt vi behöver och längtar efter. Gemenskap, kärlek, mening, hälsa, kreativitet, glädje, respekt och rörelse. Min nya text EAT AND MEET om vikten vad vi stoppar i oss, fick inte plats på TEDexStockholm imorgon på temat What’s Cooking? men jag framförde den för ägaren till medvetna matbutiken 8T8 och hon blev berörd. Allt vi stoppar i oss – fysiskt och mentalt – och ger ut till världen är av största vikt. 

Som sammankallande i Artistrådet i nätverket Artister för miljön ser jag det nu som en spännande väg att färdas på, att se hur lång tid det tar innan omställning – ekonomisk och social – är det självklara valet i alla politiska beslut, i Sverige, EU och världen. 

Här är vi artister som har tagit ett aktivt beslut att arbeta för och kring hållbarhet och en sund livsmiljö, boka oss gärna! 

http://www.artisterformiljon.se/artist-for-miljon

Vi ses i den underhållbara framtiden! 

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

