Matteuspassionen och Wallmans passioner

Varje dag är en dag av kontraster, bara man ser det. Varje dag finns både ljus och mörker, stort och litet.
Idag fick jag två motsatta kulturupplevelser: Matteuspassionen på Folkoperan och sista numren på Wallmans salonger. Först öppna hjärtan och strupar och berättande om sorg, skam och längtan. Sedan sprakig glädjefull dans och sång om livets flärd. En uppmaning att leva och njuta den stund vi är här på jorden.
Fint att äntligen besöka två av Stockholms gamla antika kultur- och nöjesscener som bara varit namn i mitt huvud. Född här men när jag inte varit bosatt här på över tjugo år har jag lite att komma ikapp med. Luckor fylld sakta i. Fint.

Och Anders i The real group, som jag träffade på utbildningen för Artister för miljön förra veckan, han hade läst mina texter och gillar dem, sa han ikväll på Folkoperan. Och ska ge mig tips på hur jag ska förbättra och utveckla mina låttexter som nu kommer ur mig. Ja, jag blev så glad när jag hörde det! Jag vill göra riktiga sköna poetiska sånger med groove.
Och Wallmans sköna dörrvakt Niklas släppte in mig och vi talade om vad man kan bli när man redan är 31 år och kom fram till att skådis, textskrivare och ev sångare går nog, dansare är kört. Alltså får dansen vara en glädjegrej för mig. Själens sång genom kroppen 🙂

Och nytt material bubblade ur mig idag.
En oneliner:
Paint with the pain. Then it is not in vain.

Det hade nog både Matteus och Wallman hållit med om! Konst är en skål för livet, med livet och alla dess
ingredienser!

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

