Wallfärda till Umeå med viktiga ord

Bild

Så det kan gå. För två veckor sedan skulle jag vara kalibreringspoet i Huddinge poetry slam. Plötsligt fanns det en tävlingsplats ledig. Så det blev tävling med framgång och sedan slutfinal igår. Och så vips ska jag åka till SM igen – denna gång så långt borta man kan tänka sig: i Umeå! Som är kulturhuvudstad i år.

Orlando, nu Yolanda Bohm, och jag har fått gåvan att vara i samma lag igen, och vi bestämde igår: nu ska vi vinna lagtävlingen igen! Tillsammans med fina, hjärtvarma Anna Wallde och gamla poeträven Andreas Björsten. Med Sveriges finaste övervintrade buss Morsan ska vi åka norrut med Anders Pettersson och andra goda stockholmspoeter – watch out E4:an!

Med livs- och samhällsrelevanta ord ska vi uppliva våra åhörare – eller uppvigla som Yolanda säger med glimten i ögat. Jag ska se hur mycket jag vågar släppa det rena läsandet och berättandet och vågar mig på rörelse och sång kanske också – som på bilden nedan igår. Utmana slammens vanliga gränser. Borderlines!

Idag är det söndag och jag ska ut i skogen. Jag längtar mycket efter den i staden – igår var det premiär på texten ”Staden en kulig kuliss”. Staden är ett socialt skådespel i delvis stelnad form. Skogen däremot är accepterande förändring varje sekund.

Go to the forest! It is for rest. 

My oneliner from thursday, shared with Jelena Mitra Hoop who loved it 🙂

Bild

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

