”Du måste finnas” – vem?

Bild

Vem skulle vår yttersta sång och längtan riktas till?

Den frågan hanterar jag dessa dagar då jag som sångövning strövar omkring i Kista och på Järvafältet och sjunger Björn Ulvaeus och Benny Anderssons ”Du måste finnas” från musikalen Duvemåla. En utmanade och vacker sång, så spridd med Helen Sjöholms vackra stämma.

Jag vandrar och försöker lära mig spela mitt eget instrument: min röst. Sjunga starkt och svagt, högt och lågt, kraftigt och försiktigt, med olika klanger och former. Ibland når det in till hjärtats djupaste hörn, ibland förblir det ytliga ljud. Och jag funderar vem jag ska rikta den till? Kristina i musikalen riktar den till Gud. Jag tror däremot inte på en sådan Gud som hon. Jag tror att livets skaparkraft finns i allt levande och att vi som medvetande människor själva kan välja vart vi riktar vårt fokus och om vi arbetar för att hålla hjärtat varmt eller kallt. Sedan trilskas jag med realism och drömmar, naturen och samhället, dessa dagar i mitt liv. Så det jag ser framför mig är till slut ett komiskt och hjärtligt framförande där sången framförs till i växlande form Ego, Självförtroende, Självkänsla, Hjärta, Medmänsklighet, Jorden och Samhälle. Jag inser att dessa är symboliska namn för saker vi alla har eller behöver i någon form för att klara oss. Få av oss är Robinson Crusoe eller i närheten av att bli en Buddha, upplyst.

Vem skulle du rikta din sång till? Något i dig själv eller utanför dig?

Egna sångrader bubblar alltmer i mig. Om jag är modig en dag ska jag sända dem till B&B och fråga om de vill tonsätta hihi. Till exempel om New Clear Power.

Idag låg jag för första gången på marken i skogsgläntan. Kom hem renare med nya perspektiv. Kan varmt rekommenderas. Med ytterkläder på.

Jorden, tack för att du finns. Utan dig är jag en spillra i en mörk och stormig rymd.

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

