Varje fotsteg spelar roll!

Ikväll var jag på en intressant afton om hur Feminism och klimatfrågor hör ihop – kvinnors koldioxidutsläpp är tydligen mycket mindre än mäns och det är gamla patriarkala strukturer som delvis möjligjort dagens ohållbara samhälle. Det var blandade forskare från olika områden och alla konstaterade att det krävs mycket förändringar för att världen ska bli hållbar och jämställd. Nya ekonomiska strukturer t ex. En ung praktisk filosof menade att vi alla kan göra någonting, han t ex var vegan, och därigenom påverka gamla system. En kvinnlig forskare sa att individuella vanemönster inte spelar så stor roll, utan det krävs större politiska och ekonomiska åtgärder. 

Jag kände bara att hon har så fel! Om alla i Sverige inte åt kött imorgon eller slutade shoppa för en dag skulle det göra ENORM skillnad för både ekonomin och ekologin (samma sak, två sidor av ett mynt)! Och skulle en miljon svenskar lägga om sig kost och lämna socker, kött och halvfabrikat så banne mig att det skulle påverka! Självklart krävs det stora beslut och företag, politiker och organisation ska våga att de är del i ett större kretslopp och ta naturen i handen. Men HELA samhället är uppbyggt av människor. Om alla gör sin bit, då är biffen (haha!) kirrad. Så är det. Må vara att 85 personer äger mer än 3,5 miljarder människor. Världen har aldrig sett så stor ekonomisk ojämlikhet. Då kan det bara vända snart. Och det bubblar överallt med folk som söker former för nya ekonomiska och beslutsmässiga alternativ. Omställning is taking place. Att säga att individens val inte spelar roll är just det mentala fängelse som en stor del av världen tror på och håller fast vid – idioti. Det är med individers passivitet som dåliga system upprätthålls. 

Så idag kan jag stolt konstatera: jag har bara ätit vegetariskt, åkt kollektivt och använt el till dator, högtalare, tvättmaskin, spis, lampor och värme. Jag sa av misstag en sak som sårade en vän, i övrigt har jag varit schysst mot alla jag mött. Och jag jobbar sakta mot mina drömmars mål, att bli en frisk, varm människa som lever i sanning och bidrar kreativt till samhället. 

Live humanity! 

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

