Sångdebut för publik!

Igår gjorde jag riktig sångdebut! Med egen sång!

Jag som skämts för min röst typ hela mitt liv, slutade sjunga i högstadiet när mina bästa vänner startade band och var sångfåglar. Jag kunde inte hålla stämman i luciakören – jag anpassade mig så till allt omkring mig, tog in det helt. 

Nu när jag närmat mig 30 år började jag ta upp det igen – har tagit sånglektioner av några fantastiska lärare – och så sjungit i STDH:s underbara lilla kör i ett drygt år. Nu väller orden ur mig inte bara i text och tal, utan i sång också. More to come… 

Och igår tog jag mod till mig och gjorde en egen sångdansperformance på Teaterverket här i Stockholm där jag bjöd på eget material. Så befriande! Alla spänningar om identitet som jag känner så fort jag talar, var som borta. I sången får en bara vara, vara och leka med uttrycken, i ord, röst, tempo och kropp. Bästa raderna därur: 

Reality doesn’t have the borders of society

I got water in my veins from all the oceans

fire in my belly from a magic spark

I got soil in my spine from every continent

air in my lungs from every cloud 

 

To be developed! 

Och jag framförde en existentiell monolog och ett konstnärligt politiskt brandtal och hyllade igen dansen bortom ohälsan och våra sociala fördomar. Jag närmar mig sakta sakta den allkonst som är det jag eftersträvar. Jag tror inte på uppdelningar som skapar avstånd. Vi är alla människor. Jag jobbar på Människa AB, ett investmentbolag. Underhus till Human Inc. – the world’s largest multinational corporation. 

Vi ses i universum. 

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

