Clownen Klarsynt

Språk är magi som kan användas för att skapa klarhet eller för att fördunkla. Som poet vrider och vänder jag på detta dagligen (t ex ”kär lek”) och mina öron förvrids ibland när jag hör saker sägas som är som luftslott (”jag har inte tid” – tid är ju det enda vi har i våra liv).

Ord är symboler, på gott och på ont. Det finns något vackert i autistiska människor som faktiskt bara hör det som sägs och inget mer, liksom barn som vågar fråga varför vissa namn är helt ologiska. Som 9-åring blev jag tydligen förnärmad har min mamma berättat när jag läste Harlekinböcker och där stod att han ”drunknade i hennes ögon”. -Man kan väl inte drunkna i någons ögon! ska jag ha utbrist förvånat och lite argt.

Detta har gett mig en idé till en figur, clownen Klarsynt kan vi kalla den. I motsats till närsynt eller långsynt så vill denna clown hålla sig till sanningen, så långt det går, och göra test med oss för att se hur klarsynta vi är med vad vi säger. 

t ex

”Bostadsrätt? Om jag har bostadsrätt? Hmm. Jag vet inte. Låt mig se. Jag är ju här. Jag står här på marken. På jorden! Då har jag ju rätt att bo någonstans! Ja jag har bostadsrätt. (funderar) Självklart har jag bostadsrätt!” 

”Har du några minuter?

För vadå?

För att hjälpa mig. Jag ska flytta det här skåpet. Bara några minuter.

Vänta jag ska se. (Börjar gräva i fickorna, kollar sedan i skorna. Finner inget.) Nej tyvärr alltså. Jag hittar inga. Inte ens en minut. Jag är ledsen. Kolla själv! (visar upp sin väska) Jag har inga minuter. Jag hittar inte en en sekund någonstans. Shit vad jag är fattig alltså. 

Men kan du inte hjälpa mig med att bära det här skåpet, bara tio meter?

Bära skåpet med dig? Jaa! Självklart! … (för sig själv:) Varför frågade hen om jag hade några minuter över? Det gällde ju att flytta på skåpet… ”

Till exempel! Massa mer finns och kommer säkert bubbla fram. Har du idéer på mer saker för Clownen Klarsynt – hör av dig! ordscen @ gmail.com

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

