Mod börjar med en röst

”Mod börjar med en röst. Så enkelt är det.”

Det är en av huvudraderna i pjäsen SPEAK THRUTH TO POWER – RÖSTER UR MÖRKRET av Kerry Kennedy som porträtterar människorättsaktivister jorden över. Robert F. Kennedys dotter har rest över hela världen och samlat in berättelser från män och kvinnor som arbetar för att försvara sina medmänniskors rätt att leva, leva i frihet eller att leva överhuvudtaget. Genom att sprida dem vill hon inspirera fler att våga arbeta för fred och allas lika värde.

Igår hade jag äran att porträttera några av dessa människorättsaktivister med skådespelarna Karin Bjurström och Martin Aliaga  på Arena Satelliten i Sollentuna. FN-dagen till ära hade dramatiker Christian Augrell gjort en bearbetning av pjäsen RÖSTER UR MÖRKRET som vi framförde för Sollentunas gymnasieungdomar – en del av Teater Satelliten.

Det var starkt att få ge röst åt Marina Pisklakova som startade Rysslands första jourlinje för kvinnor, Heta linjen, mot våld i hemmet, för 20 år sedan. Mäktigt: ”Jag är inte någon märkvärdig person. Jag gjorde det varje kvinna i min ställning skulle gjort.” Jag hoppas att jag om tjugo år kan säga något ditåt! Min kamp handlar om vår livsstil: att sätta vår fysiska, psykiska hälsa i fokus och se att det är sammanlänkat med jordens hälsa. Harmoni är mitt mål!

Och det är sant att mod börjar med en röst. Vi föds alla ut med en röst i världen, höjer den för att få mammas bröst.

Tänk om vi alla höjde den på ett gott sätt för att förändra de sjuka sakerna i vårt samhälle – vilken kör det skulle bli!

Milad Mohammadi avslutade FN-dagen på Satelliten och konkluderade som jag: min viktigaste identitet är som medmänniska. Inte någon nationell identitet. Hoppas några ungdomar blir inspirerade och vågar stå upp för det de ser som rätt och fritt i sina liv och världen! Och ser sin egen potential och kraft och skaparglädje!

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

