BOSTADSLÖSHET – het stad löst bo

Hej

Jag heter Stina och jag bor i Vasastan

Jag heter Carl och bor i Örgryte/på Lidingö

Jag heter Ahmed och bor i Bergsjön/Husby

Säg mig var du bor, och jag ska säga dig vem du är!

Jag heter Alice och jag är bostadslös

Finns jag inte då?

Någonstans

har ett kärleksförhållande tagit slut

Någonstans vid storstadens yttre gräns

för inristad i en björk står där

Bo + stad ≠ sant

Bo + stad ≠ sant

För lika lite som det är en självklarhet idag

att mamma och pappa bor ihop

är det visst att bo och stad hör ihop

Och övergivna vandrar skilsmässobarnen

de som kommit i kläm

runt på stan, runt i cirklar

Köer in köer ut

Hemlösa, med lösa hem

Kanske häckar de i skrangliga baracker med kackerlacker

Och försöker tänka att hyra

vad fan är det, när man kan få ohyra!

Och de sover i trappuppgångar och på lånade soffor

För Göteborg/Stockholm idag är en stad full av ensamma strövare

som bostadsbolagen och politiker behandlar som rövare

För det är visst så

att ska man få sig ett kryp-in

ska man vara inböling, inte utböling

När man springer omkring där på marknaden

Bostadsmarknaden

Som är mörk, ja nästan helt svart

För det är Kontakten som ger dig R:et som du kan stoppa in i det och få KontRaktet

det hett eftertraktade

Har du inte kontakten

så blir det ingen el

ingen trygghet och tid att sitta ner

För Flyttfåglar är vi allihopa allihopa allihopa

Du med och jag med

Du med men inte byggherrarna

som sitter säkert i sina fina kåkar någonstans långt borta i Askim

halvvägs till paradiset där förstahandskontrakten hägrar

Och jag har undrat mycket

Vilket är min första hand, och vilken min andra?

Den eller den?

För vilken jag än sträcker fram

får jag bara andrahandskontrakt i den

Och när jag sträcker fram båda på en gång

då ser jag ut som en tiggare

Öga för öga, tand för tand gäller visst än

för hur jag än gör blir det bara andrahand för andrahand

Bo-stad bo stad bo städer

Bor städer någonstans då?

Göteborg har slagit sig ner på västkusten

med en räkmacka i knät och sitter nog ganska säkert

Men Kiruna sätter kaffet i vrångstrupen

För där har man åkt på ett andrahandskontrakt

och halva stan måste flytta

Men säkrast sitter Stockholm med chai latten i handen vid nybroviken

Och precis som namnet vill så stockar det sig i Stock-holm

Och chai lattena trängs och trycker på tutaknappen när de står i de långa bilköerna

Nästan lika långa som bostadsköerna

Och där inför man trängselskatt

Och kanske borde vi fundera på det med?

Trängselavgift för bostadskön

100 spänn i månaden små vänner

Och gillar ni det inte kan ni ju ta ert pick och pack

Och är säkert välkomna i nån glesbygsmyrstack

Och säg inte att ni måste bo här för att jobben finns här

Det är bara en arbetsmarknadschimär!

Nej, något är ruttet i Sverige idag

När bo och stad inte längre får sambo

Och det är klart vi vet att vi har både centrum och periferi

och att alla skulle bo i det första är en utopi

Men ge mig då en förort

En förstavelse till hopp

För även om det är kalt inne i en ny lägenhet

Så är det ändå bättre än denna kalla belägenhet

Ge mig en förort

Är det för mycket begärt?

Eller är köbildningskalabalik

framtidens kollektiva trafik?

Skriven hösten 2006 efter att den nya regeringen dragit tillbaka bidrag till nya studentbostäder och hyresrätter, vilket ledde till att många bostadsbyggen blev satta på is 

Tyvärr är dikten fortfarande aktuell. Var tredje ung stockholmare funderar på att flytta pga bostadsbristen, rapporterades nyligen.

I Göteborg har ett nytt gräsrotsinitiativ startat för att medborgares samlade röster ska höras i valdebatten 2014 och att fler ska känna och tro och arbeta för att de kan påverka staden – det är ju människorna som bor i en stad som ska påverka den, inte tvärtom www.stadenvivillha.se 

Dags att skriva klart och publicera min dikt PIMP MY CITY ? Bra nu fick jag eld i baken!

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

