Koppla ihop allt mellan himmel och jord

Vad har havsköldpaddorna gemensamt med din och min relation, och ettorna och nollorna i ledningarna?

Allt i livet och världen handlar om de tre K:na tror jag. Kontakt, Kommunikation och Koppling. The three C’s as I call them in English: Contact, Communication och Connection.

Det var min insikt när jag nyligen var på Burning Man festivalen i USA – världens största kreativitets och elektronisk musikfest i öknen i Nevada. En stad av 68 000 utklädda, festande och kontaktsökande människor i husvagnar och tält. Allt vibrerade och det du sökte fann du, på det ena eller andra sättet. Och jag frågade mig, varför åker vi hit? Vad söker vi? Och svaret blev de tre K:na. Vi söker kontakt, får vi det söker vi djupare: kommunikation. Och når vi längst så når vi kopplingen. Med andra människor, med idéer men också mycket i oss själva. Vi söker kontakt och koppling med våra drömmar och vår ”innersta essens”. Det som gör att vi känner oss levande. Flödande, i flow. 

Och jag tror att det är så i hela livet. I vardagen, på jobbet, på bussen, på scen – överallt. Vi söker kontakt, kommunikation och koppling, och de tre sakerna definierar våra liv och hela samhällen. Och när nu naturen ber om vår uppmärksamhet: Hey människor! Kan ni börja bete er lite bättre. Då handlar det om hur långt vi nått med de tre K:na – har vi bara hört, har vi fattat eller har vi nått till det sista stadiet: har det gått in? Har vi fått sådan koppling med naturen att vi förstår att vi bör ändra vår livsstil nu?

Jag tror att det är superviktigt att etablera en tidig kontakt med naturen för det. Studier visar att folk som bryr sig om miljön oftast har tillbringat tid i naturen före de var 12 år. Därför skrämmer det mig att alltfler på jorden växer upp bara i betongdjungeln, i miljonstäder. För att få oss alla att knyta an till miljön och börja bete oss vettigt (konsumtionssnålt) och rösta så att vi får en sant progressiv politik – så tror jag att det krävs en egen anknytning till naturen. Att ha varit i skog och mark och gilla det. Förstå att staden finns på jorden. Inte att jorden finns utanför staden. Så snälla politiker världen över – slussa ut städernas barn och ungdomar till grönskan, och skydda och bygg mer gröna områden i stan! Då ger vi framtidens vuxna en chans att inte bara få kontakt med naturen, utan kanske också kommunicera med den i vindens sus, fåglarnas kvitter med mera. Utan till och med känna kopplingen, t ex genom det lugn och ro som en skogspromenad ger. En själslig och mänsklig läkning som ingen artificiell verklighet eller materiell pryl kan ge. Träden och sköldpaddorna lever, precis som vi. Det gör inte en enda smartphone eller bil. Basta. När varje människa fattat det, då borde vår livsstil bli annorlunda.

Jag ber om koppling. Uppkoppling är bra för kommunikation. Jag mer om samhällsmässig omkoppling. Så att vi kan koppla av lite mer och njuta av denna tid vi har på jorden. 

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

