Molière – Burning man – vart sen?

Efter en fantastisk vecka med Molière och den kaxiga adelsdamen Angélique så fortsätter min resa som Alice i förunderliga världar och vi hoppar raskt fram några århundraden. Eller bakåt? För nu bär det av till världens kanske största kreativa nomadfestival: BURNING MAN i Nevadaöknen i USA! 50 000 människor samlas i ingenstans för att skapa vad som helst. Människans fantasi är hennes gräns. Det är ju så tidlöst det kan bli! Så har vi ju alltid gjort. Allt som kallas samhälle och kultur har ju uppstått så. Idag är mycket av det så institutionaliserat så det är svårt att vara en friströvare i dagens värld. Gränser av alla de slag sätter stopp. På Burning man går man tillbaka till friheten: klara dig själv, gör vad du vill och skada ingen annan. 

Blubb säger det och så dyker jag ner i kaninhålet igen.  För att se vilka världar det finns i den stora världen. Doktor Livingstoneaktig korkhatt i hettan och massa utklädningskläder har jag med mig. Nyfiken i en kork drar mig med ut i sanden.

En annan del av mig säger sluta springa nu, stanna upp. Det är den sunda röst som gett upphov till dikten PARKING LOT som jag nu stolt kan presentera i en första filmvariant här, från juli filmad med New York-filmaren Renat Zarbailov som jag sprang in i när jag dansade på ett torg en dag. 

ENJOY och ses på andra sidan sandstormen!

 

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

