Lånta dikter och moln på himlen

Efter lång tystnad
öppnar poeten munnen
dröjande – och ler. 

 

Dikterna brinner
men kritikern suckar tungt.
Smärtan är för stor. 

 

I min grå drömvärld
går jag och fantiserar
om verkligheten. 

 

Tre fina haikudikter av finlandssvenska Erik Andersson som jag får upp när jag öppnar diktsamlingen ”Ögonen är orden” denna morgon. Och de stämmer så exakt in på det jag lever eller har levt länge. Jag har ett moln av dålig självkänsla, skuld, skam och anklagelser som ligger över mitt bröst. När jag går in i det är allting hemskt och jag finns knappt. Man ser ju inte klart när man är i ett moln. Då är smärtan enorm och poeten i mig undrar vad den egentligen ska säga, som är av värde. 

Men nu har jag identifierat det, jag känner det varje gång jag sätter mig ner och mediterar och försöker ha sinnesjämvikt med det. Förstå att det är ett stort galet komplex men så fort jag ber det gå så blir det starkare. Så bäst att bara iaktta, som en som sitter bredvid någon som mår dåligt eller en ilsken människa som går förbi. Hålla handen och behålla sinnesjämvikten. Och kanske en dag har molnet lättat (ja det är en fysisk förnimmelse av ett moln över mitt bröst, ett gummimoln) och jag kan se helt helt klart. 

Wow.

Att sitta och serva ännu två vipassanakurser var fantastiskt. En sådan resa med sig själv inuti med ett bra verktyg på vägen. Även om man kör fast ibland. I diken, köer eller moln 🙂 Lätta på bagaget av begär och motviljor så att man kan gå lättare och med rakare blick och rygg. 

 

Jag vet inte för vem jag skriver. För min medmänniska gissar jag. Som också går igenom saker gissar jag. Livet är ju de dalar och toppar vi själva skapat oss inuti i vårt mentala landskap. I got many hills! 

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

