Högkänslighet förklarar fingrarna i öronen

Kommer över DN:s artikel om högkänsliga människor, om deras svagheter och styrkor. Och känner otroligt mycket igen mig. Som mycket känslig person har man det svårt ofta i dagens brusiga samhälle med tusen val.

http://www.dn.se/livsstil/halsa/med-sinnen-kansliga-for-allt

och i helgen såg jag min första film på månader, den mycket starka och väl berättade filmen Nawals hemlighet (Incendies) om hur våldet i Libanon för nästan 30 år sedan, färgade en hel kvinnas liv. Kanadas Oscarsbidrag förra året.

Och jag förstår varför jag fortfarande satte fingrarna i öronen, som jag gjorde som liten, när det blev för hemskt.

Vissa av oss är helt enkelt mycket känsliga, och ljudintryck är en stark faktor.

Men jag rekommenderar mycket starkt filmen. Det eskalerande Syrienkriget gör att den tyvärr inte bara känns som fiktion.

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

