Clown is (in) action!

Att vara ett eller inte vara en clown, det är frågan.

Många av oss längtar ofta efter att få kasta av oss vuxenlivets och civilisationens ibland betyngande normer om vad man får göra – och HUR man får göra det. Samtidigt fasar vi för att stå ut, flippa ut, vara dumma och löjliga, att göra bort oss helt enkelt. GÅ ÖVER GRÄNSEN.

För att hitta sin clown måste man det. Man måste stå de där tre sekunderna extra innan man reagerar, de där som känns som en idiotförklarande evighet. Man måste släppa tanken om att man känner verkligheten, utan tillåta sig att reagera på varje sinnesintryck, all distraktion. Tillåta sig att bli ett vuxet barn igen. Det är min upplevelse hittills efter knappt två månaders studier av denna speciella konstroll. Den röda näsan är världens minsta mask och med dess hjälp kan man finna en helt ny karaktär inom sig. Jag är fortfarande och letar.

När man ger sig ut och clownar på stan händer det dock ting. Efter en veckas fin uppvärmning på Svendborgs underbara lilla clownfestival där vi fick möta våra första barn, fyllon, vandra i parad med mera, var det i måndags dags för den stora verkligheten. Jag sprang ner till hamnen och den lilla havsfruen: dags att möta Köpenhamn ensam som clown.

Vad händer?

Förutom att jag leker med springbrunnen och varnar folk för fågelskiten på marken (typ vanliga clowngrejer) så hamnar jag att tvätta fendrar med trevliga segelbåtsägaren Per.

Är det allt då? Nej.

På en bänk får jag en fet stor smäll av en kvinna på en bänk när jag råkar luta huvudet på hennes axel (en clown kan ju bli trött också). Chockad trippar jag bort. Och känner konstens närvaro när min överläpp börjar svullna upp. Fem minuter senare, på nästa bänk blir jag dock bortbjuden på dejt av en ung kille. Som den fria clown jag är i den stunden kan jag inte annat än säga ja. Några timmar senare när vi ses undrar han om jag vill ta hans oskuld.

Allting händer som clown.

Jag behöver inga fler actionfilmer.

Välkommen om du är i Köpenhamn imorrn: då smäller det med clownföreställning på Commedia School. Kl 20 på praestögade 17, i bakhuset där världens galnaste skola ligger gömd.

Trevlig juniankomst!

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

