Våren och åren kommer!

Äntligen har värmen kommit till Köpenhamn och när vi i eftermiddags skulle öva vår sketch där clowner spelar Shakespeare, gick vi borfota omkring i trädgården. Stan sjuder av liv och om en timme ska jag filma Commedia Schools avgångselevers Cabaret – en fest i egna uttryck, musikalitet och galenskap. Samtidigt saknar jag dock som alltid vappen i Finland. Det är och förblir något unikt, djupt i mitt hjärta.

Imorrn kliver jag över strecket, det utlagda, det kända, det ökända, det fasade, det omhuldade 30-årsstrecket. Det glada men även delvis ångestfyllda 20-talet släpper handen om mig och ett okänt, oskrivet, oandat 30-tal ligger framför mig. Jag gissar och hoppas att det kommer innehålla nya roller som käresta och mamma, förr eller senare. En rynka finns i pannan men jag hoppas ta hand om mig själv så väl att de inte blir så många fler. Däremot får gärna finnarna, alltså inte alla älskade bastuälskare utan de på hyn, gärna lämna mig efter vårt samboskap på 15 långa år. Det räcker nu. Jag är klarhormonerad. Tack. Ni har gett mig energi – och ärr! Eller bara synlig livserfarenhet kan man också säga.

Kroppen min har dock aldrig varit så vältränad som nu. Huvud når marken utan svårighet och jag kan nästan göra riktiga piruetter på rad. Liksom gå på händer, stå på underarmar med mera. It is never too late….!

Och i helgen läste jag engelska dikter på en fundraisingmiddag på ett yogacenter och till och med munkarna gillade mina dikter sa de efteråt. Det tar jag som en stor existentiell komplimang. Till så genomtänkta ord når man kanske först när man är 30?

Trevlig vårankomst!

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

