”Jag är rörelse”

Jag dansar!

Danspedagogen Carina-Maria Caurs syn på dans är som en dikt. Varsågoda:

Hon guidade oss varsamt men bestämt hem till kroppen.
Ner i fötterna och in i höfterna, upp genom ryggraden, in i bröstkorgen och upp i nacken. Hon uppmanade oss att möta upp spänningar och blockeringar med andning, rörelse och dans, och hon lärde oss att smärtsamma känslor och negativa tankemönster kan transformeras genom kroppen.

För allt vi rör på, blir så småningom till något annat.

Jag andades mig igenom trögheten.
Rörde på motståndet.
Dansade med rädslan, ilskan, sorgen och glädjen.
Rörde på mig tills jag förstod att allt är rörelse.
Att jag är rörelse.
Att allt rör sig, hela tiden – oavbrutet.
Att livet självt är rörelse – och stillhet – i oupplöslig förening – och allt hänger ihop!

Jag dansar, för det hjälper mig att vara i kontakt med min kropp, med mina känslor och med det som finns men inte syns.
Jag dansar, för att hålla mig levande, öppen och närvarande. Jag dansar, för jag vet inget kraftfullare, effektivare, roligare sätt att möta mig själv, andra människor –  och livet självt.

Tack Carina-Maria för att du satte ord på det jag alltid känt. Nu får jag lust att uppträda med min dansdikt igen! 

Mer information om Carina-Maria Caurs danskurser hittas på www.lifedancing.se 

Lämna en kommentar

Filed under Body & kropp, Citat livet, rörelse & movement

Kommentera

