Dansa på gatan utan droger

Idag hände det igen, det som har hänt mig så många gånger: någon ser mig dansa och tror att jag har tagit droger. Ikväll var det några danska tonårspojkar här på gatan i Köpenhamn. Med öl och kanske också joint i hand, diggade de först min fria galna dans på gatan en sen vardagskväll, men blev överraskade när jag sa att jag inte var hög på något.

Det är inte första gången någon tror att man måste ha tagit droger av något slag, för att kunna dansa så frisläppt, antingen på dansgolv men såklart ännu mer på gatan. Själv har jag dansat nykter på gatan nu i många år. Inspirerad av en vän som gjorde det, samt Billy Elliott och Ally McBeal som med sin theme song fick med sig en hel flock vid ett övergångsställe en gång om jag minns rätt, låter jag nu fötterna leka med gatubrunnar, gatstenarnas kanter, stolpar, räcken med mera. Förhålla sig till bilar och hus i rörelse, när det blir än mer fysisk teater. Men annars bara stå och rocka loss på gatan. Dansa gatan fram som i en riktig Frank Sinatrafilm. Det är så befriande och glatt. Visst möter man rädslor inom sig ibland, men de finns bara där och kan övervinnas.

Tanken att man bara ska gå stelt på gatan, är bara en tråkig gammal vana. En betingning vi alla har i oss från att vi slutar vara barn. För barnen ja, de hoppar ju fram. Använder hela kroppen för att leka med rummet. Att vi blivit så fångade i våra kroppar att unga killar tror att man måste ta droger för att dansa loss, är ju fruktansvärt sorgligt. Säger något fundamentalt om vårt samhälle och vår riktiga, inte teoretiska, syn på frihet.

Jag tror stenhårt och snurrmjukt på att mer dans på gatan skulle göra vårt samhälle så gott. Vi behöver alla skaka loss mer och varför vänta till en sen discokväll för det? Och att se någon plötsligt ta ovanliga, kanske rytmiska steg och göra gester mitt i trafiken, är fascinerande och kul, det bryter av mot vanlighetens tristess. Jag brukar mötas av leenden och ibland glada tillrop när jag dansar utomhus.

Så om du inte redan gjort det men är sugen, go! Sätt i några hörlurar och gå ut och låt kroppen leva! Man kan börja med en plats utan betraktare, en park till exempel, ifall man inte genast vill gå till största korsningen. Men testa om du någonsin drömt om att vara med i en musikalfilm.

Och ja: nej man behöver inte ta droger för att dansa! Människokroppen består av energi, den vill vara i flöde, frigjord. Får den bara det, har vi hur mycket energi som helst. Människans kapacitet är mycket större än vi oftast tror.

1 kommentar

Filed under Body & kropp, Brain and mind, Kula tips, Livstankar

One response to “Dansa på gatan utan droger

Kommentera

