Peak travel, bodyholic och ny stadsplanering

Den 29 februari bara måste man göra något, typ blogga. För det dröjer fyra år tills ett inlägg kan dateras till samma dag på året. 29 februari 2016 – då lär både världen, jag och du se annorlunda ut. Var ändå dags bryta bloggtystnaden (sic! ord) efter spännande veckor av introspektion och utspektion (jag söker arbete för sommaren, alla tips mottages gärna).

Dagens nyheter får bli två, i tiden: Sveriges radio rapporterar i Klotet att det verkar som om västvärlden har sett sin peak i transport i storstäder (peak travel). Redan 2004 var toppen för stadsbilismen berättar Peter Newman, professor i hållbar utveckling i Perth, Australien. Nedgången beror antagligen på höga oljepriser liksom att fler unga väljer bort bilen. Konklusionen blir följande: stadsplanerare borde se över sina ritningar och framtidstankar.

Själv cyklade jag idag som vanligt till skolan genom Köpenhamn. Vi var minst 13 000 som passerade sjöarna vid Nörrebro – på en halv dag. Och ikväll var det härlig kontaktimprovisation och jag insåg, det jag är och varit länge nog nu: bodyholic. Leva i och med kroppen levande i kontakt, det är min melodi.

Och faktum är att den insikten går helt i linje med de allt fler unga som idag cyklar i bilismens hemstad Detroit: vi är gjorda för att röra på oss.

Så med ett nästan nyuppfunnet ord, på svenska kroppolist, knyter jag mig denna speciella dag. Vi ses imorrn eller om fyra år.

Då – kanske alla är bodyholics…

Lämna en kommentar

Filed under Body & kropp, Samhällsreflektioner

Kommentera

