Klimatet – en signatur för framtiden

Ett av mina nyårslöften är att blogga varje dag – om konst, livet, samhället. Och med allt intressant som sker är det inte svårt. Kvällens inlägg får handla om miljön, allas vår jord under fötterna, luften i våra lungor, elden i våra hjärtan och i våra skogar och vattnet i våra kranar och i flodvågorna. För att de ska vara lagom, för alla oss som bor på jorden, behövs en sjukt mycket mer radikal politik i hela världen – alla områden egentligen (ekonomi, utbildning, migration, juridik, miljö, energi med mera). Blev precis sänd det nya initiativet om just det, att radikalisera klimatpolitiken. Skapat av en rad svenska aktörer och debattörer – hittills knappt 6000 signaturer.

Jag kan inte ändra Reinfeldts, Obamas eller Jintaos policyn nu, men jag kan höja min röst i den världen där vi alla bara är människor med två lungor, och be om det. Be om mindre kortsiktighet och mer långsiktighet, mindre egoism och mer ansvar. Är vi tillräckligt många kanske Rosenbad börjar skaka. Jag signerar med mitt medborgerliga samvete, försöker leva så klimatsmart jag själv kan under tiden, och hoppas att jag och ingen annan inte behöver signera i blod en dag. Hur vi lever idag är ju vår signatur till framtiden.

Gillar du också idén om en framtid? Join in

http://www.radikaliseraklimatpolitiken.nu/

 

Publicerar snart min dikt från 2010 om klimatflyktingar, Vaga Bond.

Lämna en kommentar

Filed under Politik, Tips samhällsintresse

Kommentera

