En värmande tanke av tacksamhet i mörkret

Köpenhamn dränks av mörker, regn och blåst. Snö läser man om på gamla julkort och i geografiböcker. Jag har tre lager byxor på mig när jag åker till akrobatiken på morgonen, fem lager på överkroppen. Det finns inget fel väder, bara fel kläder. Sant.

Men ack vad skönt att då få komma hem och få tända lampan, ta en varm dusch, ha en spis att koka vatten och laga mat på, och sist men inte minst en telefon och en dator man kan hålla kontakt med långväga kära med. Så idag sänder jag en varm tanke av tacksamhet till alla som byggt upp detta samhälle innan du och jag klev in där. Alla uppfinnare bakom elektriciteten som ger mig dessa sköna förmåner idag. Tack.

Visserligen, på sommaren tar solen hand om allt det – värmen, ljuset och den rörliga frihet som det ger, gör att man träffar mer folk och slipper sitta vid datorn så mycket för att tro att man har ett socialt liv.

Så tack allt sprakande och alla upphovsmän där bakom för att ni värmer och upplyser mina och andras dagar!

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsliv

Kommentera

