Livets skådespel på teatern

”På teatern vill jag förföras, dels av det vackra, må det vara människorna, språket, de sceniska rörelserna eller scenografin, dels av de gestaltande människoödenas dumheter och oförmåga. Varför? Jo, för att till slut finna att allt jag såg också handlade om mig själv. Jag vill synliggöras och förrådas. Jag vill förstås för att kunna leva vidare. Jag vill ge mitt förnuft känslor samtidigt som jag ger mina känslor skärpa. 

Teatern är frammanandet av mig själv, mina hinder och möjligheter i mötet mellan det jag var, är och kan bli. I salongen kan det påbörjas som är för stort för det vardagliga livet. Det är teaterns uppgift att ständigt pånyttföda sin ursprungsidé: att i ljuset frammana en magisk verklighet, verkligare än verkligheten, därför att den kan synliggöra vad vi vet men ännu inte vet, kan men ännu inte vågar. Därför vill jag att teatern skall vara så vacker och lömsk som den måste vara.” 

Mats Trondman i  ” OCH NU DÅ? Barnteater inför 2000-talet” inspirerat av  bl a Nussbaum

Mats skriver även om Andetagets teater och citerar Ekerwald om teatern som en plats där ”själen andas ut”. Shakespeare kallade teatern ”the mind’s eye”…

Att studera teater är en resa med sig själv. Speciellt när man ger sig på sin barndomsdröm efter tio-tjugo års förnekande eller ursäkter. Och i ett nytt land (IGEN) och med över tio nationaliteter. Då rasar alla ramar för vad som är normalt, vem man är, masken krackelerar och egot blinkar till. Men längst inne ler den lilla glada flickan och väntar på att få komma ut.

Att studera fysisk teater är dessutom en dubbel resa. Sådant jag för länge sen gett upp hoppet om att lära mig övar jag nu i akrobatikklassen två dagar i veckan. Vigheten ökas dag för dag, centimeter för centimeter. Dagen jag kan hjula helt kommer jag att slå klackarna i taket, bokstavligt talat. Allt är möjligt.

Och teater och scenkonsten är inget annat än ett frirum, en skådeplats där mänskligheten får utforskas fritt. Vad kan vi vara, hur kan vi vara, hur kan vi låta, hur kan vi röra oss? Vad kan det handla om? Det kan vara en kärleksfull eller sarkastisk samhällskommentar, det kan vara att blåsa liv i ordlösa dimensioner av mänskligheten, vibrera på andra breddgrader, ge form åt själsliga aspekter som vardagen och orden inte hinner med. Eller helt enkelt ett sätt att få oss att skratta åt våra egna dumheter. En spegel med hjärta.

Så länge vi krigar på jorden behövs teatern helt enkelt.

Lämna en kommentar

Filed under Citat livet, Teater och scenkonst

Kommentera

