Att flyta på trots skräp

Vissa dar är skorna för små. När tårna längtar efter luft. Vissa dar är hälften av allting möjligt och vissa dar är inget möjligt och vissa dar är allting möjligt. Och ibland når himlen inte ens trädtopparna så dessa står där och dansar för sig själva. Dagar då trumvirvlarna inte når inte in i örat, då ljuden missar målet och rösterna käkar kola hela dagen istället för att sjunga. Dagar då mammorna undrar varför de fick barn, gräddkolorna vill slänga pappret och vara få ligga nakna och sola. Busshållplatsen plötsligt är flyttad och ingen vet varför. Mistluren har blivit igenproppad av gummi och slängt papper. När återvinningsrummet har gått i baklås, föräldrarna visar upp en självisk sida för barnen, hyrorna höjs utan förklaring och talgoxarna funderar på att flytta söderut permanent.

Sådana dagar är det dags att vara glad åt att man inte har några allergier, att man får äta sin mat i lugn och ro – att bomberna inte faller. Att spegeln inte tycker illa om en, det är bara man själv som ser något snedvridet i den.

Och det finns dagar då maskrosorna funderar på att be regeringen om lön som ekologiska gerillasoldater, sopgubbarna ler i smyg mot alla små barn som lär sig åka cykel på gatan, musikerns ton tonar ut men ekot av det vibrerar långt längre – ut i natten och förgyller örat på en ensam turist som cyklar nere vid stranden. Framtiden vibrerar runt hörnet och uppenbarar sig precis så som vi kliver in i nuet.

Jag tror färdigt på smärtan. Jag erkänner dess existens men jag tror inte längre på den. Jag tillber den inte, jag ger den inte halva mitt liv längre. Jag ser den komma och gå och försöker se att den inte är jag. Jag, du, vi,  alla är mycket mer än vår smärta någonsin kommer att vara.

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

