Grönt ljus i livskorsningen

Tystnaden bryts mot trafikbruset

landet mot staden

lugnet mot stöket

tomheten möts av en fullhet

men fullheten i tystnaden märks också när man når stadsbrusets tomhet

Efter en mycket givande kurs i vipassanameditation som fick mig att kliva ut ödmjukare, landade jag för några veckor sedan i det mytomspunna New York. Från en plats helt bortom de ekonomiska vinstintressena till en där varje kommersialiserbar aspekt av mänsklig aktivitet utnyttjas. Till staden där en park kräver privat finansiering för att överleva.

Jorden härbärgerar de mest skiftande miljöer

och individer på två ben

det den ena skrattar åt, får den andra att gråta

Den enas dröm, den andras mardröm

Jag har så mycket att skriva om det, om alla människor jag mött och olika världar. Det forsar möten nu runt mina ben, öron, ögon. En del kommer, andra går. Men det tar inte slut. Och det ska det väl inte. Att lära sig omfamna alla förändringar. Då kan man bäst hantera dem. Begrava strutsen inom sig själv så att den inte kan begrava en.

Begrava struten inom sig själv så att den inte kan begrava en.

För tillfället finner jag mig i Göteborg, härligt arbetande med underbara människor. Och med både volvo och villa. Bara vovven saknas. Nomaden i mig skrattar väl och njuter av lyxen och gåvan. Bor i det finaste huset à pippi ensam några veckor. När man inte begär något kan man njuta mycket mer av det när man får det. Man njuter och vet att det inte är för evigt.

Life, do you want to marry me?

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

