Bli vän med sitt medvetande

Imorrn åker jag på min tredje kurs i vipassanameditation. Tio dagar igen för att träna mitt medvetande, träna det att fokusera på det den redan bär på, i kropp och andning. Den svåraste grejen och det bästa jag lärt mig. Efter snart ett års praktik med både upp och nedgångar har jag insett att det tar tid att bli vän med sitt sinne. Det går inte på en månad eller ett år. Man faller dit igen, och igen, i förlorade tankar och förtryckta drömmar och stormiga känslor.

Men eftersom jag lever hela mitt liv i och genom mitt medvetande finns det liksom ingenting att springa ifrån. Då måste jag hoppa från bron. Alltså gäller det att träna. Träna träna och träna medvetandet. Lära sig alltings förändring och inte klamra sig fast vid saker. Den som flyter med flyter. Den som kämpar emot sjunker. Liksom att lära sig acceptera verkligheten. Såg ett skönt citat: när jag kämpar mot verkligheten förlorar jag, men bara med hundra procent. Haha. Just det. Tanken att min tanke ska vinna mot verkligheten är ju komisk, kanske största skämtet man bär på. Acceptera verkligheten, se den klart, utan fördomar, och agera sedan enligt egen vilja och ett klart skarpt sinne. Inte på reaktion, på gamla vanemönster.

It’s a journey

I’m a path finder

and that’s the beauty of life

 

Så nu tystnad i tio dagar och därefter till New York en vecka. Tvära kast. Sånt e livet. Har någon tips för stan – write me.

Ha en riktigt skön sommarmånad du virtuella läsare

Lämna en kommentar

Filed under Brain and mind, Livstankar

Kommentera

