Jakten på den innersta kärnan

Jag kände mig ensam en dag

och började leta efter mitt riktiga jag

min innersta kärna

men den sprang ifrån mig hela tiden

den lämnade fotoalbum efter sig

gamla minnen

skapelser av sinnen

knådade av självrättfärdigande

jag fortsatte

min innersta kärna lekte teater och kurragömma med mig

sa att den kunde spela alla roller

jag gav den

Regissör! ropade den

som ekon som vibrerade över hela min kropp

Jag letade efter mitt jag

men fann mina vi

tusen och en kärna

de lyste som stjärnor och bad bara om att få vara med

plantor redo för alla jordar

jag letade efter mitt riktiga jag

men det bara sprang ifrån mig

och frågade vem jag som letade var

frågade vem jag var som letade

någon letade

jag trodde det var jag

men kanske var det vi

Jag tror att jakten på det beständiga jaget är en av (väst)världens stora potemkinkulisser och huvudbryn. Hade jag fötts i Kina hade jag varit kines idag. Nu är jag född i två länder och är lite av båda. Jag har kramat folk från alla jordens hörn och deras molekyler har flugit över till mig. Hjärnan är den mest formbara komplexa enheten vi vet. Mitt jag omformas ständigt av det jag möter. Jag utvecklar nya viljor och motviljor, drömmer om andra saker och finner ro i tusen och en situationer, ibland sådana jag själv aldrig trott på innan. Var är kärnan i det? Kanske finns det en cell som delar sig nu, mitt i bröstet, mitt i hjärnan – är den cancersvulsten helig då?

Att känna sig själv i nuet är det enda man kan göra, tror jag. Det är svårt att vara sin egen mentala käring mot strömmen. Jag vet, jag har provat. Man blir ingen bra mental crawlare.

Att känna föränderligheten i mig själv, det är så sann vi (alla mina celler och ”jag”) kan vara mot kärnhuset.

Lämna en kommentar

Filed under Dikter, Livstankar

Kommentera

