Världs AIDS-dagen – kanske mer om mentala virus?

Den första december öppnas inte bara första luckan utan det är också den internationella AIDS-dagen över hela världen. Över 30 miljoner människor lever med denna sjukdom, fortfarande marginell i Sverige men ju fler som kastar kondomen i en misstolkad individualism…

De som har HIV lever dock dubbelt upp med ett annat virus, ett mentalt virus från omgivningen. För-domar. Trots att få av oss är utbildade jurister men de flesta tror på rättsväsendet.

Jag tänker att vi har många mentala virus i oss idag. Ständigt i interaktion och med ett konstant medieflöde är det svårt att hålla sinnet klart, stänga och öppna rätt porer. Cynism, rädsla, förakt och medmänsklig apati är några små farsoter som bubblar här och var. I min generation mycket tyvärr. Ibland så mycket att det anses coolt.

Tar vi inte mentala virus på allvar riskerar vi att få en ny pest – men kanske av ett värre slag. Sverige äter redan sjukt mycket antidepressiva medel.

I Nordstan i Göteborg uppmärksammas HIV imorrn med ett fullspäckat program med musik, stand up, samtal och scenpoesi. Jag uppträder med en ny dikt kring temat ovan och gamla godingar halv tre och kvart över tre. Hela programmet finns här. Välkomna. Eller ha en skön dag. Med luck (a).

1 kommentar

Filed under Poesigigg, Samhällsreflektioner

One response to “Världs AIDS-dagen – kanske mer om mentala virus?

  1. Hej jag gillar ditt inlägg och har tagit mig friheten att länka till det från min blogg. Jag har precis själv skrivit ett inlägg om Världsaidsdagen. Ha en bra dag, kanske ses i vimlet?? 🙂

Kommentera

