Att se världen som den är

För en dryg månad sedan hade jag den häftigaste upplevelsen i mitt liv. Och den håller i sig än.

Jag åkte iväg för att tillbringa tio dagar med mig själv. Bara mig själv – inga läsintryck, inga samtal, ingen musik eller media – bara mig själv. Och inte utåtriktat, tittande på fin natur eller gamla vackra hus, utan i introspektion. Jag lärde mig koncentrera mig på min faktiska verklighet, min andning och sedan mina kroppsförnimmelser. Allt jag upplever på och i min kropp – darrningar, svettning, värme, kyla och så den stora smärtan. Inte tankar, utan bara kroppens språk. För alla sinnesintryck vi reagerar på sätter sig i kroppen. Och det var svårt, tufft och smärtan att sitta stilla en hel timme var enorm först – men sedan släppte det och det var överväldigande. Mitt sinne var större än min aviga reaktion på smärtan. Och då dog smärtan bort.

Och jag lärde mig att bara observera allt jag upplevde i min kropp, utveckla och behålla sinnesjämvikt oberoende av förnimmelser. Och allt förändrades. När jag bara iakttog och inte reagerade med motvilja eller begär på upplevelserna, då släppte saker. Som stora moln ur min kropp och också ur mitt sinne försvann saker. Helt enormt.

Och när jag åkte ifrån kursen var jag gladare än jag varit på flera år. Jag var fanimej riktigt lycklig. Massor med hämningar, hang-ups, komplex, spänningar, rädslor, ilska, desperata viljor och smärtor var borta. Jag var helt i nuet, såg världen som den var och var inte rädd för något, begärde inte något. Mådde bara bra och önskade andra detsamma, med ett sinne, hjärta, kropp full av välvilja.

Och det har hållit i sig. Jag har fortsatt meditera och är mycket mindre stressad, arg, rädd, irriterad eller har andra negativa tankar än förr. Jag mår mycket bättre, mer glad, harmonisk och öppen för allt i min omgivning. Och jag har fått ett verktyg för att ta hand om mig själv, hela livet om jag så vill. Lära om mitt sinne. Aphäftigt.

För min upplevelse av världen är ju begränsad till mina sinnen. Jag finns inte i luften utanför eller i någons rynkade ögonbryn eller i trafikbruset. Fast man lätt tror det, skyller omgivningen för ens dåliga humör. Jag levde 10 000 dagar (exakt 10 294) innan jag tillbringade 1o med bara mig själv, otroligt egentligen. Men allt jag vet om världen är genom mina sinnen. Och kan jag lära mig att styra mina reaktioner på intryck, kan jag påverka mitt mående. Och börja må bra. Riktigt bra.

Det kallas vipassana meditation och är helt logiskt och rätt naturvetenskapligt. Du jobbar med den faktiska verkligheten du har: din kropp och att se saker som de är. Det lärs ut över hela världen och börjar bli alltmer spritt i Europa och Norden. Folk från alla bakgrunder, alla religioner har prövat detta och haft goda resultat. I Sverige hålls kurser året runt på Lyckebygården vid Ödeshög, Östergötland. Det drivs ideellt så att gå en kurs kostar inget, utan man kan ge en gåva efteråt om man vill. www.se.dhamma.org

Jag rekommenderar det starkt för alla människor. Gjorde alla på jorden detta eller något liknande skulle världen hujedamej se annorlunda ut. Hantera sina egna negativa känslor och omåttliga begär istället för projicerat starta bråk, konflikter, krig.

Vill du som läser detta bli av med irritation, frustration, sorg, rädsla eller andra negativa känslor som tynger dig – go there. Är du nyfiken på att åka och har frågor till en lekman, får du gärna höra av dig.

Det är som en gåva till dig själv. Jag har tre akademiska examen, bott i fyra länder. Detta var mer värt än allt det. Det lärde mig, inte intellektuellt eller genom andra berättelser, utan genom egen faktisk erfarenhet att frihet är möjlig. Total frihet. Och det ligger i mina händer.

Lämna en kommentar

Filed under Kula tips, Livstankar

Kommentera

