Arbetslös och Singel = AS

Från dagen efter alla hjärtans:

Jag är arbetslös. Det suger. (Precis som dammsugaren – tar tag i en och drar en åt håll man inte alls ville)

Att inte ha något att gå till, ingen som väntar, ingen som ber en göra någonting. Som tycker att man kan göra en insats, att man har något att komma med. I vårt samhälle har något värde om någon är beredd att betala för det. Har något ett värde betalar vi ju för det. Det är inte fallet för mig nu så då känner man sig rätt värdelös. Visst har jag mindre jobb, men inget heltid, helmig. Ingen köper mina färdigheter och eftersom man inte är mer än en interaktiv varelse sjunker man ihop. Jag känner mig ungefär lika meningsfull som komposten jag bär ut. Ekologiskt avfall.

Och a-kassan har inte kommit än, men jag är säker att det mest får min att känna mig som b-folk sen.

Dessutom är jag singel igen. Sen en vecka ungefär. Kärleken fick sig för många törnar och om inte dog så dog i alla fall hoppet om samvaro nu. Drömmen om att kunna vara tillsammans med någon fick sig en rejäl käftsmäll och självkänslan ligger på golvet och gråter och skriker av ilska och sorg, både över att ha blivit lämnad och över att inte ens veta om man vill vara tillsammans. Som ett barn. Kaos inombords är värre än utanför. Jag vet inte om du också känner så, du som jag gav mina nycklar till så fort i ett hopp.

Alltså är jag arbetslös och singel. Två vingliga, ambivalenta friheter. Jag försöker tänka så: friheter.

Slår man ihop dem blir de AS. När jag sätter på mig de hemska jämförelseglasögonen, de som slipats av många år i spegelsamhället, då känner jag mig så – som ett as. Jag är en löst sittande parasit på tvåsamhetens arbetssamhällskropp som inte ens kan ha en relation. Ett as. Halleluja vad jantes tvillingbror sjunger högt.

Eller så sitter man på botten, ser ensamheten i vitögat, erkänner sin ödmjukhet inför livets skola. Lär mig då. LÄR MIG.

Gilla läget. It is AS life. Nu kan det ju bara gå uppåt.

AS if it wouldn’t get better. AS, if it wouldn’t get better.

Lämna en kommentar

Filed under Livstankar

Kommentera

