Konstmuseet utmanar

På söndag, den 21 februari, har jag en poesiperformance på Göteborgs Konstmuseum. Den heter Steg på jorden och är en kavalkad av dikter och monologer om steg – framsteg, sidosteg, baksteg och snedsteg – på livets väg, rullband.

Jag ska stå mitt bland alla tavlor i en jättestor vacker sal och inte ge järnet i 3 minuter (som i poetry slam-sammanhang) utan i 30 eller 45. Det är jättespännande och nervöst utmanande. Jag sitter fortfarande och skriver på de sista texterna, de som har tröskat i mig ett bra tag och som det nu är dags för att komma ut. Att ta steget från det undermedvetna till det medvetna. Och så ska man hitta den röda tråden mellan alla ens dikter, ens ordbarn. Och att lära sig att se på dem med nya ögon, läsa dem på nya sätt. Inte fastna i gamla mönster. Inte bara spotta ut dem utan ge ut dem. Jag har mött en häftig person som hjälper mig med det. Samarbete to come.

Kl 15 gäller det

Välkomna!

Lämna en kommentar

Filed under Poesigigg

Kommentera

